DE MOTOR DOET HET NIET! CATCH 22

WOENSDAG 9 OKTOBER

De uitdagingen op een boot vliegen je om de oren en vandaag hebben we er weer een te pakken.

We liggen al dagen lang op anker en ondanks ons teruggedrongen energieverbruik kunnen de zonnepanelen het niet bijbenen. De stroom is op! Tot overmaat van ramp geldt hetzelfde voor ons water. Wat heeft dat allemaal met de motor te maken zul je wellicht denken!? Nou, het gebrek aan water in principe niks, ware het niet dat we de watermaker nu niet kunnen gebruiken (die heeft immers stroom nodig). En het gebrek aan stroom zou ook geen invloed moeten hebben op de motor, echter dat doet het wel en dat brengt een nieuw issue aan het licht. Tot op heden waren we in de veronderstelling dat de motor was aangesloten op de eigen startaccu en niet afhankelijk was van de lithiumbatterijen. Fout gedacht! De startaccu stond stof te vergaren, want de motor was daar niet op aangesloten. Daarmee kwamen we in een, wat Ton noemt, 'catch 22' terecht, een patstelling:

De dynamo kan stroom leveren om de batterijen te laden, maar daarvoor moet de motor draaien. Om de motor te starten hebben we stroom nodig, maar door de verkeerde aansluiting (op de lithiumbatterijen) krijgt de motor geen stroom en start derhalve niet. 

Ook de zonnepanelen kunnen stroom leveren, mits de zon schijnt. En dat deed ie. Schijnen als een dolle. Echter, om daadwerkelijk te kunnen laden moet de lader de batterijen zien. Dat loopt via het zogenaamde BMS (Battery Management System). Maar deze had zichzelf uitgeschakeld en zette daarmee de zonnepanelen buiten spel.

De batterijen laden ook als ze aan de walstroom zitten, maar er was geen plek in de haven.

Ton en ik bespraken meerdere work arounds om deze patstelling te doorbreken, maar de meeste kostten teveel tijd. Bedenk daarbij dat de koelkast ook stroom nodig heeft om te koelen en het is hier niet bepaald winter zullen we maar zeggen. Tijd was derhalve een beperkende factor. De meest simpele oplossing was het aanpassen van de ondergrens van het BMS......tja.......

Even een technisch intermezzo: lithiumbatterijen kennen een onder- en een bovengrens. Daaronder en daarboven kunnen ze stuk. Het bewaken van beide grenzen wordt gereguleerd door het BMS, die zowel de batterijen als zichzelf uitschakelt bij het bereiken van een van deze grenzen. Het start dan weer automatisch op als de batterijen beginnen te laden of te ontladen. Die onder en bovengrens kunnen we zelf instellen ......mits het BMS aan staat.......en je snapt 'm.....die had zichzelf uitgeschakeld. Lang verhaal kort: het lukte Ton om het BMS om de tuin te leiden en net voldoende tijd te creƫren om de waarden aan te passen, waardoor de zonnepanelen weer konden laden, we net voldoende stroom kregen om de motor te starten en daarmee de hele patstelling te doorbreken.

We hebben er echter weer een klus bij: de motor aansluiten op de startaccu! 

We hadden wel een verfrissende duik verdiend, dus we pakten de snorkels en flippers erbij en doken het heerlijke water in. We snorkelden wat, lazen aanslujitend aan dek een boekje en ondanks deze hectische dag togen we in de avond aan wal voor het vervolg op het feest: spiezen met bolo. Het was duidelijk: het echte feest had gisteren plaatsgevonden. Vandaag was nog maar een slap aftreksel van het feestgedruis van gisteren. Maar we maakten het samen met de Zen nog hartstikke gezellig. We aten enkele spiezen en wat heerlijke bolo en gingen op tijd naar bed. Geen straf na deze bewogen dag. 













Reacties

Populaire posts van deze blog

Fluitend op vakantie? Even een update.....

De boot

WAS- EN KLUSDAG