OVERSTEEK GOLF VAN BISKAJE DAG 2 - ZEEZIEK


WOENSDAG 21 AUGUSTUS

Mijn hoofdpijn heeft zich inmiddels verder ontwikkeld en bij de eerstvolgende wissel wordt duidelijk waar dit de voorbode van is: ik ben zeeziek. Mijn maaginhoud komt naar boven en ik voel me alles behalve fit. Maar we hebben nog heel wat mijlen voor de boeg, zijn maar met z'n tweeën, dus we moeten het cheffen. Zeilen bijzetten of weghalen, lieren enzovoorts gaat niet van harte en bij elke inspanning keert mijn maag zich tegen mij, maar ik heb geen keus. Onderwijl probeer ik tijdens de shifts van Ton zoveel mogelijk te slapen op mijn inmiddels favoriete plekje op de bank. Vergezeld van een emmer. 

De wind is nog steeds niet aangetrokken en de motor staat erbij aan. We noemen dit zelf 'we doen een Simon Hendrickje' omdat zij meer op de motor varen dan zeilen. Maar het geklots van de boot blijft hierdoor in stand. Inmiddels hebben de korte golven wel plaats gemaakt voor grotere tragere golven en dat maakt de tocht ietwat aangenamer, maar het blijft onrustig in de boot.

Ik eet weinig, drink een beetje en ga zo de tweede nacht in. Inmiddels is het patroon duidelijk: mijn hoofdpijn neemt toe, tot enorme proporties, dan komt de maaginhoud eruit en is de hoofdpijn weg......en dat proces herhaalt zich enkele keren gedurende de 20 uur dat ik zeeziek ben. Midden in de nacht merk ik dat ik me beter ga voelen. De wind is ook wat aangetrokken, het voorzeil staat weer bij voor een beetje meer stabiliteit (echt maar een beetje), maar we gaan de laatste mijlen in.  




Reacties

  1. Golf van Biskaje ofwel de Golf van Bisquitjes (het enige dat je binnen houdt).

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De boot

Route deel 1: Rotterdam - Grenada

Fluitend op vakantie? Even een update.....